Mail ons: [email protected]

Blog

aug 06

Sliders: wel of niet doen?

Sliders, je kent ze wel. Wisselende afbeeldingen, meestal op de homepage van een website.  Voor velen maken ze de website wat ‘levendiger’ of ziet het er gewoon mooi uit.  Helaas worden de voordelen meestal beschreven door de eigenaar/opdrachtgever van de website en niet door de bezoekers ervan. Dit is waar het mis gaat.

Inmiddels zijn ongeveer alle programmeurs en seo-specialisten het erover eens, dat sliders geen  of weinig toevoeging bieden aan uw website. Het tegendeel zelfs. Lees hier waarom.

Gebruikerservaring

De meeste sliders voegen inhoudelijk niets toe. Het zijn afbeeldingen die weinig extra informatie over de producten of diensten aan de bezoeker geven. Volgens een onderzoek van de Neilson Norman Group, hebben bezoekers bovendien een ‘banner-blindness’ gecreëerd, waardoor bewegende beelden, volledig genegeerd worden door de bezoeker.

Snelheid

Snelladende webpagina’s zijn belangrijk voor de zoekresultaten in Google. Hoe sneller de pagina laadt, des te beter voor je SEO (zoekmachine optimalisatie). Sliders zorgen er door hun programmering voor dat de webpagina langzamer laadt. Slecht voor de SEO en slecht voor de gebruikerservaring.

Verborgen inhoud

Stel je wilt wel iets inhoudelijks toevoegen met je slider. Je plaats er waardevolle informatie in voor de bezoeker. Dan zorg je ervoor dat jouw bezoeker deze informatie niet 100% van de tijd ziet. Heb je bijvoorbeeld je informatie verspreid over 4 afbeeldingen, dan is iedere info per afbeelding maar 1/4 van de tijd zichtbaar.

Compatibiliteit

Veel sliders maken gebruik van software als Flash. Niet alle apparaten kunnen hiermee goed overweg. Dit betekent dat sommige bezoekers een error in plaats van een afbeelding in hun scherm krijgen.

Maar …

Er zijn experts die beweren dat een slider wél moet kunnen, op voorwaarde dat deze écht iets toevoegt voor de bezoeker én de afbeeldingen niet automatisch wisselen, maar dat de klant zelf kan klikken om de volgende afbeelding met informatie te kunnen zien. De banner-blindness zou dan grotendeels weg zijn. De bezoeker moet namelijk kunnen bepalen wat hij of zij ziet, niet de website.

De vraag is natuurlijk of dit opweegt tegen de eerder geschetste nadelen. In eerste instantie zeg ik zeker van niet. Desalniettemin, afhankelijk van je website , doelgroep, doelstelling en de manier hoe je je slider inricht, zou je misschien een uitzondering kunnen maken. Maar dan moet je het wel goed doen.

 

Ook hier geldt: “bezint eer gij begint!”

Over De Auteur

Rogier is eigenaar van het bedrijf Webvantage. Gespecialiseerd in Websites, Webshops, Zoekmachineoptimalisatie (SEO) en Grafisch Design. Zowel voor de grote onderneming als de kleine zelfstandige. Neem gerust even contact met Rogier op als u vragen heeft.