Mail ons: [email protected]

Blog

apr 02

Waarom je een groen slotje in je website moet zetten

Https, je komt het regelmatig tegen als je websites bezoekt. In je browser zie je dan niet ‘http://” ,maar “https//” staan. Die ‘s’ staat voor ‘secure’ en geeft aan dat je via een beveiligde verbinding met de website verbonden bent. Https maakt gebruik van SSL/TLS, om gegevens versleuteld over het internet te sturen. Om het goed zichtbaar te maken is er ook nog een groen slotje bij afgebeeld:  https-webvantage 

Waarom heeft mijn website een groen slotje nodig?

Enige tijd geleden werd er eigenlijk alleen maar een beveiligde https-verbinding aanbevolen als je bijvoorbeeld een webshop hebt. Via een webshop, laten je klanten immers persoonlijke (vb. credit card-) gegevens achter. Voor de klant is het dan zo prettig dat deze gegevens gecodeerd naar de betreffende webshop verstuurd worden, zodat deze gegevens niet onderweg door Jan en alleman onderschept kunnen worden.

Ik heb geen webshop en klanten laten ook geen gegevens achter op mijn website. Moet ik dan toch https gaan gebruiken?

Mijn advies is van wel. Het geeft de bezoekers een betrouwbaar gevoel als ze surfen op jouw webpagina’s. Je straalt immers ook uit dat je privacy en veiligheid als bedrijf belangrijk vindt. Misschien nog veel belangrijker en ook stiekem de reden waarom ik dit onderwerp onder de aandacht breng, is SEO (zoekmachineoptimalisatie). Google heeft in augustus 2014 te kennen gegeven dat https wordt meegenomen als rankingfactor. Een groen slotje op je website zou de zoekresultaten van je website dus positief moeten beïnvloeden. Google is namelijk van mening dat “All (online) communication should be secured by default”.

Wil je het fijne hiervan weten, kijk dan naar onderstaande presentatie van Google

Ga je de stap nemen om over te schakelen naar https? Zorg er dan wel voor dat je dit correct doet. Dit niet goed integreren kan ervoor zorgen dat je juist slechter vindbaar wordt. Zodra je https gaat activeren voor je webpagina’s, heb je in principe iedere pagina dubbel. Je krijgt de beveiligde variant en de niet beveiligde (originele) pagina. Bijvoorbeeld http://www.webvantage.nl en https://www.webvantage.nl. Google ziet dit voorlopig nog als ‘duplicate content’. Met andere woorden: twee verschillende pagina’s, die dezelfde inhoud hebben. Dit kan je SEO negatief beïnvloeden. Om dit te voorkomen, kun je een redirect maken, zodat alle http:// pagina’s worden doorverwezen naar de https-varianten hiervan.

 

 

 

Over De Auteur

Rogier is eigenaar van het bedrijf Webvantage. Gespecialiseerd in Websites, Webshops, Zoekmachineoptimalisatie (SEO) en Grafisch Design. Zowel voor de grote onderneming als de kleine zelfstandige. Neem gerust even contact met Rogier op als u vragen heeft.